Vezi cum supermarketurile îți bagă mâna în portofel fără să-ți dai seama

Obstacole în calea cumpărăturilor eficiente, raioane amestecate periodic între ele și promoții ademenitoare, sunt câteva dintre strategiile folosite de supermarketuri pentru a-i face pe clienți să cheltuiască mai mulți bani.

De cele mai multe ori, produsele cele mai scumpe sunt așezate la nivelul ochilor, iar asta pentru că clienții grăbiți tind să cumpere primele produse pe care le văd, chiar dacă rafturile de dedesubt conțin produse similare, mai ieftine. La fel stau lucrurile și la raioanele pentru copii. Jucăriile cele mai bine promovate sunt așezate pe rafturi la nivelul ochilor copiilor, adică undeva pe la șoldurile adulților.
Cu cât își petrec mai mult timp într-un supermarket, cu atât sunt clienții mai predispuși să cheltuiască mai mulți bani. Supermarket-urile știu asta, așa că au grijă să le scoată obstacole în cale.
Alimentele de bază, precum pâinea, laptele și cărnurile sunt poziționate în spatele supermarketurilor, astfel că clienții sunt nevoiți să treacă pe lângă tot felul de alte produse pentru a ajunge la ele. În mod similar, produse comune precum zahărul, cafeaua și făina sunt plasate în raioane diferite, pentru ca clienții să își facă drum în cât mai multe raioane cu putință.
În timp, clienții care își fac cumpărături în mod regulat de la un anumit supermarket au tendința de a-și forma trasee fixe, pe care să le urmeze de fiecare dată. Astfel, cumpărăturile devin o activitate robotică, în cadrul căruia oamenii nu mai sunt atenți la ceea ce cumpără și la celelalte opțiuni aflate pe rafturi. Pentru a sparge tiparele repetitive, supermarketurile modifică din când în când amplasarea raioanelor. Astfel, clienții sunt forțați să exploreze supermarketurile, ceea ce înseamnă că există șanse mari să descopere alte produse decât cele pe care s-au obișnuit să le cumpere, scrie gomestic.com.
Chiar și cei mai grijulii cumpărători, care pleacă de-acasă cu liste prudent ticluite și care petrec minute bune la rafturi încercând să identifice cele mai bune oferte, devin neglijenți când ajung la casele de marcat. Viteza cu care vânzătoarele scanează produse îi obligă de multe ori să îndese pe nerăsuflate cumpărăturile în pungi, devenind astfel neatenți la prețurile pe care le plătesc pentru produsele achiziționate. În mod ideal, clienții ar trebui să fie cu ochii pe prețul fiecărui produs scanat, pentru a putea sesiza eventualele diferențe dintre prețul de la raft și cel de la casa de marcat.
Zona caselor de marcat este construită special pentru a veni în întâmpinarea cumpărăturilor din impuls (cele care nu au fost planificate). Ea cuprinde, printre altele, dulciuiri, băuturi răcoritoare și gume de mestecat, pe care le cumpără cu precădere persoanele care vor să se auto-răsplătească după o partidă strașnică de shopping și părinții exasperați de rugămințile copiilor.
Prețul psihologic este un preț cu o valoare imediat inferioară unui preț rotund, de tipul 4,9 lei sau 9,9 lei. Prețul psihologic este strâns legat de modul în care funcționează memoria umană. Rotunjirea implică un efort suplimentar față e memorarea cifrei/cifrelor dinaintea virgulei, astfel că clienții ajung să creadă de multe ori că au făcut achiziții inspirate, când în realitate lucrurile nu au stat deloc așa.
Fie că este vorba de produse pe cale să expire sau nu, promoțiile sunt peste tot. În cazul ofertelor de tipul un produs gratuit la fiecare cumpărat, clienții sunt sfătuiți să verifice dacă promoția implică într-adevăr o reducere de preț. În plus, trebuie să se gândească de două ori dacă au nevoie de două produse de același tip, pentru a se feri de cheltuielile inutile

Leave a Reply

Vizualizari